تابستان با هوای گرم و پر حرارت خود همواره لحظات شاد و مفرحی را برای ما به وجود می آورد. در این فصل اکثر افراد در تعطیلات هستند و وقت خود را خارج از منزل و یا در مسافرت صرف می کنند. به طور خلاصه می توان گفت که تابستان یکی از بهترین دوره ها در زندگی ماست. با وجود تمام خوبی ها و لذت های این فصل، همه ما می دانیم که آفتاب تند و سوزنده تابستان برای پوست و بدن ما مضر است و باید برای پیشگیری از مشکلات ناشی از این مسئله اقداماتی را انجام دهیم. اما آیا تا به حال در مورد اثرات نور خورشید بر روی موها اطلاعاتی کسب کرده اید؟ با ما همراه باشید …

 

اثرات فصل تابستان بر موهای شما

  • آیا تاکنون به این نکته فکر کرده اید که چرا موهای شما در طول سال خوش حالت و سالم هستند اما هنگامی که فصل تابستان می آید شل و بی حالت می شوند؟ این مسئله چه ربطی به تابستان دارد؟ خب دلیل این اتفاق این است که رطوبت بالای موجود در هوا بر روی موهای شما می نشیند و وزن آن را افزایش می دهد، در نتیجه موهای شما به این شکل در می آیند.

  • تعریق بیشتر در این فصل باعث می شود که موهای ما زودتر کثیف شده و مشکلاتی نظیر شوره سر، موخوره، دو شاخه شدن انتهای مو، وز وزی و یا افزایش ریزش مو برای ما ایجاد شوند.

  • آفتاب تند تابستان هیچ ملایمتی از خود نشان نمی دهد و هرچیزی که در مقابلش قرار بگیرد را خشک می کند، موها هم از این قائده استثنا نیستند. حالا با این وجود تصور کنید که مدل و حجم موهای شما به شکلی باشد که بیشترین میزان گرما را درون خود نگه دارد، چه اتفاقی میفتد؟ موهای شما سریعتر خشک می شوند.

  • آفتاب تابستان می تواند بر روی پوست سر شما هم تاثیر بگذارد و باعث خشکی و آفتاب سوختگی شود. به طور معمول اعتقاد اکثر افراد بر این است که موها از پوست محافظت می کنند، اما این مسئله درست نیست. خشک شدن پوست سر می تواند مجموعه ای از مشکلات را با خود به ارمغان بیاورد و در نهایت ممکن است آسیب شدیدی نیز به ریشه موهای شما بزند.

  • تابستان زمانی است که موهای شما ممکن است خشک شوند و رطوبت آنها از بین برود. بنابر این عده ای از افراد شستشو و رسیدگی بیش از حد به موها را در دستور کار خود قرار می دهند. اما این کار نیز برای موها مضر است. از سوی دیگر دیر شستن و عدم رسیدگی به موهایی که تعریق زیادی داشته اند نیز باعث افزایش ریزش مو می شود.

  • موها در معرض گرمای آفتاب داغ می شوند و در بعضی مواقع رنگ آنها به قهوه ای متمایل می گردد. رنگ موهای شیمیایی نیز در صورتی که مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، رنگ خود را از دست می دهند.

  • آیا احساس می کنید که در این فصل موهایتان بیشتر از گذشته چرب می شوند؟ یکی از دلایلش این است که بدن بیشتر از قبل عرق می کند اما دلیل دیگر آن ممکن است مربوط به کرم ضد آفتابی باشد که در نزدیکی خط موی شما مالیده شده است.

خب همانطور که مشاهده کردید فصل تابستان تاثیرات زیادی بر روی موها می گذارد. از این رو توجه به این نکته ضروری است که از مواجهه با خورشید جلوگیری کنید و همچنین در هنگام خارج شدن از منزل اقدامات لازم را برای حفاظت از موها انجام دهید.

 

در تابستان چگونه از موهای خود محافظت نماییم ؟

موهای ما در طول تابستان به طرق مختلفی آسیب می بینند، مثلا قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر خورشید، عرق و رطوبت زیاد و البته صرف زمان طولانی در استخرهایی که حاوی کلر هستند. همه این دلایل در درازمدت منجر به آسیب رسیدن به موها می شوند اما با کمی مراقبت می توان موهای خود را زیبا و سالم نگه داشت.

در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی برای موهایتان حتما به این دو نکته توجه داشته باشید:

نوع پوست سر : چرب، خشک، شوره دار، خارش دار، ترکیبی یا هر وضعیت دیگر پزشکی

نوع مو : لخت، فرفری، مجعد، رنگ شده، درمان شده، صاف یا هر نوع دیگری

 

۱) از مصرف بیش از حد لوازم آرایشی اجتناب کنید

به طور معمول در تابستان موها خشک تر شده و آسیب پذیرتر می شوند. بنابراین در طول این فصل، از مواد شیمیایی سبک استفاده کنید و از مصرف بیش از حد رنگ ها خودداری نمایید. در صورتیکه می خواهید موهای خود را رنگ کنید یا رنگ موی خود را تغییر دهید، یک یا دو یا دو ماه قبل از آمدن تابستان این کار را انجام دهید.

 

۲) از نرم کننده مناسب استفاده کنید

به دلیل اینکه نور خورشید موهای شما را خشک می کند، با استفاده از یک نرم کننده مناسب که مطابق با نوع مو و بافت پوست سر شما است، رطوبت و سرزندگی را به موهای خود بازگردانید. اگر قصد شنا کردن دارید، حتما به موهایتان نرم کننده بزنید و کلاه شنا بپوشید.

 

۳) شامپو و مراقبت از مو

شستن روزانه موها با شامپو، نه تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب رسیدن به آن می شود زیرا استفاده بیش از حد از شامپو می تواند پوست و موی شما را خشک کند. اگر پوست سر شما زیاد عرق می کند و موهایتان به راحتی چرب می شوند، از شامپوهای ملایمی که مخصوص تابستان هستند استفاده کنید.

 

۴) شنا کردن

شنا کردن در فصل تابستان کاری بسیار لذت بخش است اما حتما به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به استخر موهای خود را با شامپو نشویید، زیرا این کار روغن های محافظ مو را از بین می برد و نمک و مواد شیمیایی موجود در آب به موها آسیب می رسانند. در هنگام خروج از استخر و در زمان دوش گیری هم از شامپو های حاوی اتیلن تترا استیک اسید استفاده کنید زیرا این ماده اثرات مضر کلر را از بین می برد.

 

۵) از گرمای اضافی دوری کنید

خورشید در حالت عادی حرارت زیادی به موهای شما می دهد بنابراین تا آنجایی که می توانید از گرمای اضافی دوری کنید. خشک کن را بر روی درجه کند بگذارید و در صورت لزوم زمان کافی برای شستشو اختصاص دهید تا موهایتان با هوای عادی خشک شوند. از اتوی مو و فرکننده های مو تا حد ممکن خودداری کنید و اجازه دهید موهایتان حالت طبیعی خود را داشته باشند.

 

۶) اصلاح مو

تابستان زمان مناسبی برای انتخاب یک مدل موی جدید است، اما اگر نمی خواهید موهای خود را کوتاه کنید، یک اصلاح ساده می تواند از موهای شما مراقبت نموده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کند.

 

۷) به رنگ موی خود اهمیت دهید

اگر موهای خود را به تازگی رنگ کرده اید، باید از آنها بیشتر مراقبت کنید زیرا رنگ های شیمیایی باعث از بین رفتن رنگ طبیعی مو و خشک شدن آن می شوند. در زمان انتخاب محصولات مراقبت از مو، آنهایی را انتخاب کنید که مخصوص موهای رنگ شده و یا درمان شده هستند. همچنین سعی کنید در مواقعی که آفتاب در اوج خود قرار دارد کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و در صورت امکان حتما موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید.

 

۸) محافظت در برابر آفتاب

پوشیدن شال یا روسری بهترین راه برای محافظت از موها در برابر آفتاب سوزان است. اما اگر تمایلی به استفاده از روسری ندارید، حتما از خنک کننده ها و نرم کننده ها استفاده نمایید. در صورتی که زمان زیادی را در فضای باز و در زیر آفتاب قرار دارید محصولاتی را برای موهایتان انتخاب کنید که مقدار زیادی SPF در آنها وجود داشته باشد و در ضمن به محض رسیدن به منزل حتما موهای خود را بشویید.

 

۹) جلوگیری از وز شدن موها

گرمای تابستان علاوه بر اینکه موهای شما را خشک می کند بلکه باعث وزی شدن آنها نیز می شود. برای جلوگیری از پریشان شدن بیش از حد موهایتان، آنها را ببافید. استفاده از مدل های بافتنی مانند دم اسبی و خرگوشی باعث محافظت از موهای شما در روزهای گرم سال شده و همچنین تعریق آنها را نیز کاهش می دهد.

 

۱۰) مصرف زیاد مایعات

اگر شما تمام موارد فوق را برای محافظت از موهای خود در برابر خورشید انجام دهید اما به اندازه کافی آب ننوشید، تقریبا می توان گفت که هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت چرا که پوست و مو از مقادیر زیادی آب و مایعات تغذیه می کنند. بنابراین انتخاب مایعات خنک به شما کمک می کند تا موهای سالمی داشته و آنها را هیدراته نگه دارید. همچنین در کنار مصرف مایعات می توانید مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید، زیرا رساندن مواد مغذی به بدن یکی از ضروری ترین مسائل در زمینه بهداشت و مراقبت از موها است.

 

۱۱) شستشوی خشک

اگر موهای شما چرب است و نیاز به شستشوی روزانه دارد، می توانید از شامپو های خشک موجود در بازار استفاده کنید. استفاده از این شامپو ها بسیار ساده می باشد و فقط کافی است که کمی از آنها را بر روی موهایتان بریزید و سپس آنها را شانه کنید.

 

۱۲) استفاده از نرم کننده عمیق موی سر

آفتاب تابستان باعث خشک شدن، نازک شدن و شکننده تر شدن موها می شود و اگر موهای شما در معرض نور خوردشید قرار دارند باید مرتبا از آنها مراقبت کنید. بنابراین، استفاده از نرم کننده عمیق موی سر را جدی بگیرید چرا که این محصول موهای شما را تغذیه و هیدراته می کند.

 

۱۳) در خرید خود دقت کافی داشته باشید

در هنگام خرید محصولات بهداشتی برای موهای خود به دنبال مواردی بگردید که دارای برچسب های REPLENISHING، HYDRATING و MOISTURIZING هستند و از خرید محصولاتی که ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند اما حاوی فرمالدئید (الکل) بوده و یا دارای برچسب های VOLUMIZING یا BOUNCY می باشند نیز خودداری نمایید زیرا این محصولات موهای شما را خشک تر از گذشته می کنند.

 

۱۴) مراقبت شبانه

قبل از خواب، یک نرم کننده مرطوب به موهای خشک و وز شده خود بمالید، یک پوشش پلاستیکی یا حوله ای بر روی آنها قرار دهید و بعد از بیدار شدن شاهد موهای لخت و هیدراته خود باشید.