در دوران بارداری، با به هم­ ریختن شدید هورمون­ها، خانم باردار ناگهان با عکس­ العمل­ها و تغییراتی در پوست و موهای خود مواجه می­شود. برای مقابله با اثرات منفی این تغییرات در این دوران، خانم‌ها به مراقبت‌های ویژه‌تری نیاز دارند که با برخی از آنها آشنا می‌شوید:

  • هفته‌ای یک بار پاکسازی کنید!

اپیدرم (بخش خارجی پوست)، در این نه ماه دچار تغییرات بسیاری می­شود به همین دلیل باید از آن مراقبت کرد تا بتواند این دوران را به خوبی سپری­ کند و تحمل انبساط شدید را داشته­ باشد! بدون شک شما در این دوران بیشتر از همیشه و با دقت بیشتری پوست خود را مرطوب می­کنید. اما اگر هفته ­ای یک بار پوست خود را پاکسازی کنید بهتر است. با پاکسازی، سلول­های مرده سطح خارجی پوست برداشته می‌شوند. لایه‌برداری این امکان را فراهم می‌آورد که مواد درون کرم­ها خصوصاً مواد ضدترک بهتر به لایه­ های درونی پوست نفوذ­کنند. ماساژ آرام و دورانی نیز بسیار توصیه شده ­است چون هم اکسیژن ­رسانی بهتر­می­شود و هم احیای سلول­ها سریعتر انجام­ می­گیرد و در نهایت پوست در برابر انبساط ­های آینده مقاوم­تر خواهد بود.­

  • استفاده از ضدآفتاب ضروری است!

در دوران بارداری، سلول­های رنگدانه ­ای پوست قابلیت تحریک ­پذیری بالایی دارند. به همین علت معمولاً خطوط قهوه­ ای رنگی روی شکم و سینه­ ها ظاهر­می­شوند. برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار لک‌های روی صورت می‌شوند و برخی حتی ماسک بارداری می‌گیرند که به شکل یک پروانه روی بینی و زیر چشم‌ها ظاهر می‌شود. برای پیشگیری معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود کمتر در معرض آفتاب باشند و اگر مجبورند از خانه خارج شوند حتماً از نقاب و ضدآفتاب استفاده­کنند. ترجیحاً بهتر است از ضدآفتاب­هایی که منشأ معدنی دارند و حاوی زینک هستند استفاده شود. این کار احتمال ابتلا به آلرژی را پایین­ می­ آورد.

  • اسیدهای میوه را از یاد نبرید.

کرم­های آلفاهیدروکسی­ اسید یا اسیدهای میوه، با دوز خیلی کم در محصولات آرایشی و زیبایی استفاده­ می­شود و خاصیت نرم‌کنندگی و لایه ­برداری دارد. این ماده، با این دوز پایین (۵ درصد)، ضرری برای جنین ندارد. اگر شما قبل از بارداری از این محصول استفاده­ می­کردید، منعی برای مصرف آن ندارید و مهمتر از همه اگر بدنتان با آن سازگار است، دلیلی برای قطع مصرف آن در این دوران وجود­ ندارد. دقت کنید که اگر تا قبل از بارداری از این محصول استفاده ­نکرده ­اید، برای اولین بار در این دوران به سراغ آن نروید چون ممکن است تولید حساسیت کند.

  • روش اپیلاسیون را تغییر دهید

­آسیب­ پذیری رگ­های خونی، احساس ناراحتی و سنگینی در پاها، تقریباً از عوارض فشارخون بالا در دوران بارداری است. اپیلاسیون با موم گرم را در دوران بارداری کنار­بگذارید چرا که خطر ایجاد حساسیت در سطح خارجی پوست را بالا می‌برد. بهترین گزینه برای اپیلاسیون در دوران بارداری موم سرد است که هم در آرایشگاه‌ها و هم در منزل به راحتی قابل استفاده است. استفاده از دستگاه‌های اپیلاسیون برقی نیز بلامانع است.

  • می‌خواهید موهایتان را فر یا رنگ کنید؟

در باور عامه مردم این باور اشتباه وجود دارد که مواد فر داخل خون نفوذ ­می­کند یا اینکه فر ها به علت تغییرات هورمونی دوران بارداری شکل­ نمی­گیرند. اگر شما به فرکردن عادت دارید و از طرف دیگر موهایتان نیز در سلامت کامل به سر­می برد، هیچ مانعی سد راه شما نیست اما بهتر است که اگر تابحال فر نکرده­ اید، برای اولین بار، در دوران بارداری به سراغ آن نروید.

در خصوص رنگ و دکلره کردن موها، متخصصان نظرات مختلفی دارند. بعضی انجام آنرا توصیه می­کنند و بعضی دیگر تأکید می­کنند که در حین عمل، ریشه موها درگیر­نباشد. اما در کل بهتر است که به سراغ رنگ­های گیاهی بروید، به این دلیل که امکان حساسیت­ زایی آنها بسیار کم­ است.

  • کرم های ضد ترک را از یاد نبرید

در دوران بارداری، بهترین کار این است که به هر نحوی شده پوست خود را برای انبساط­هایی که در پیش­ دارد، آماده ­کنید. به این ترتیب که صبح و شب ­پوست را با کرم­هایی که غنی از ویتامین، روغن­های مغذی گیاهی، الاستین و کلاژن است چرب کنید و به آرامی ماساژ­دهید.­

  • دنبال مکمل های خوراکی زیبایی نباشید

پزشک متخصص زنان فقط داروهایی را در این دوران تجویز می­کند که کمبود آهن و اسید فولیک بدن مادر را جبران کند. کپسول‌هایی که برای زیبایی پوست و مو متداول هستند، برای بانوان باردار ضرر­دارند، به همین دلیل مصرف آنها در این دوران توصیه نمی­شود.

  • مکمل ویتامین A مصرف نکنید

تمام داروهای ضدآکنه و ضدچروک پوست بر پایه ویتامین A فقط تحت نظر پزشک تجویز­می­شود و مصرف آنها نیز باید زیر نظر یک داروساز باشد. یکی از شروط مصرف، عدم بارداری بیمار است. چون اگر دارو به مقدار کم، حتی بصورت کرم یا لوسیون هم روی صورت استعمال شود، باز هم امکان نقص عضو جنین وجود­دارد.

  • از مصرف محصولات مراقبت از صورت که منشأ رتینول دارند نیز به دلایل بالا اجتناب­کنید.
  • در این دوران از رفتن به سونا خودداری کنید.
  • از آنجا که پوست شما در این دوران در حالت عادی نیست، دور پیلینگ، لیزر و اپیلاسیون با موم گرم را خط قرمز بکشید.
  • عطرهایی که با روغن­های اصلی و خالص ساخته­شده­اند، بسیار قوی و تند هستند و بدون شک برای مادر آینده و نوزادش بی­ضرر نخواهند­بود. بدنبال عطرهایی بروید که ترکیبی از روغن­های اصلی و روغن­های گیاهی هستند.